torsdag 15 november 2012

Bridget Jones dagbok av Helen Fielding

Titel: Bridget Jones dagbok 
Originaltitel: Bridget Jones's Diary
Författare: Helen Fielding
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 1996
Genre: Chick lit
Handling:
"Du är inte ensam om att oroa dig för baddräktsfiguren, falla för skitstövlar, äta för mycket choklad och dricka för mycket vin. Bridget Jones gör det också. I årets (1998) mest omtalade dagbok berättar Bridget om livet som 30-årig singeltjej i London. Om helvetet att aldrig hitta den rätte, eländet när hon väl träffar Honom, kampen att nå idealvikten, duster med besvärliga chefer, vänner hon inte skulle överleva utan. Ja, livet är ett elände; men härligt roligt i alla fall!"
Från bokus


Omdöme:
Såå besviken! Trodde att sena 90talets mest hajpade "tjejbok" skulle vara nått å ha! Men nej. Bridget är ganska söt och charmig, men mest gnällig och jobbig. Jag tänker inte ens gå in på hur förbannad jag är över att hon anser sig vara fet när hon väger 58-60 kilo!!
Visst smålog jag lite ibland när jag läste boken men tyvärr suckade jag och kollade sidnumret hela tiden - i förhoppning om att boken snart skulle vara slut.
Boken är skriven i dagboksform, vilket kan vara ganska mysigt, men inte här. Jag gillar det inte.
Jag ger Bridget Jones dagbok betyget 2/5 (och då är jag sjukt snäll!)
(Ps. Jag tyckte däremot att filmen var helt okej!)

Omslaget
Jag ogillar verkligen när en bok görs om till film och de trycker upp nya upplagor av boken - med skådisarna på framsidan. Och jag tycker det här omslaget är sjukt tråkigt oavsett.

Andra omslag

1. Lite läskig..
2. Supersnygg! Ser nästan ut som ett seriealbum. Min favorit!
3. Inge snygg alls, tycker inte om färgerna eller den inklippta bilden på munnen. Gillar ingenting!
4. Rätt fin, men tycker att Bridget ser ut som en snäll häxa på den här bilden? Typ att hon skulle sitta på en kvast... Men fina färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...