tisdag 11 september 2012

Uglies av Scott Westerfeld

Titel: Uglies
Originaltitel: Uglies
Författare: Scott Westerfeld
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2005
Bokserie: Uglies #1
Genre: YA, Science Fiction - Dystopi
Handling: 15-åriga Tally går och räknar dagarna tills hon fyller 16 år och äntligen får bli en "pretty". Alla 16-åringar går igenom en avancerad plastikkirurgi och får sedan flytta från trista Uglyville till Prettytown, alla hennes kompisar har redan blivit pretties och Tally är rätt uttråkad. Så lär hon känna Shay, som även hon är ensam kvar i Uglyville.
Men Shay tar med henne utanför staden och berättar om uglies som frivilligt rymt från sin operation. Kanske är att vara vacker inte det viktigaste i livet trots allt?

Den här boken känns väldigt aktuell, med skönhetsdebatten den väcker. Det är en hemsk dystopi som beskrivs i den här boken, som faktiskt inte känns så långt borta tyvärr.
Jag tyckte mycket om boken, om själva storyn. Men tyvärr får jag inga starkare känslor för karaktärerna. De känns ganska platta och tråkiga, t.o.m. de karaktärer som ska vara spännande och mystiska känns tyvärr tråkiga.
Jag hade skyhöga förväntningar och var nära att beställa hela bokserie-boxen innan jag ens läst första boken. Nu känner jag att jag vill vänta lite, jag ska absolut läsa "Pretties" som är nästa bok i serien, sen får vi se.
Jag ger Uglies betyget 3,5!
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...