lördag 29 september 2012

Gilla Hata Horan! av Johanna Nilsson

Titel: Gilla Hata Horan!
Författare: Johanna Nilsson

Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2012
Genre: YA,
Handling:
"Jonna och Gloria är 15 år och bästisar. De är inte särskilt populära, men inte heller mobbade. Men så hänger de med på en luciafest och får dansa med Robin, skolans snyggaste, coolaste kille. Han verkar tycka att de är helt okej, till och med söta. Det är nästan för bra för att vara sant.

Det är det också. Det börjar skrivas elaka kommentarer på Glorias blogg och på Facebook bildas en Hata horan-grupp. Gloria mår så dåligt att hon börjar skära sig igen. Jonna måste göra något. Gloria får inte råka mer illa ut. Hon bestämmer sig för att ge igen med samma mynt, för på nätet kan vad som helst hända.

Vem är hora nu då?"
 

text från adlibris

Omdöme:
Det här är en otroligt viktig liten bok som ges ut i ett samarbete mellan Friends, Johanna Nilsson och Pocketförlaget. På bara 167 sidor lyckas Johanna Nilsson förmedla kärlek, sorg, grupptryck, utanförskap, mobbing och känslan av att bara vilja vara sig själv.
Det är 12 år sen jag var 15 år och gick i högstadiet. Det är länge sen. Men när jag läste den här boken slungades jag tillbaka till Björkebyskolans korridorer och maktspel. För mig som inte var utanför, som aldrig behövde utstå mobbing, jag som alltid hade min givna plats med mina kompisar i matsalen, för mig är det superviktigt att läsa den här boken. Jag önskar att jag läst den när jag gick på högstadiet. Och jag önskar att alla som går på högstadiet, eller har kontakt med tonåringar läser den.

Boken är uppbyggd så att vi först får följa Jonna, sen Robin och sist Gloria, vi får hela tiden se det från de olika karaktärernas synvinkel och vi får en bred bild av händelseförloppet. Vi tvingas se det från alla sidor och på det sätter visar Johanna Nilsson hur mobbing påverkar människor och att även mobbaren inte mår så bra.
Jag ger Gilla Hata Horan! betyget 5/5 och jag önskar att alla tar sig tid och läser den!

Tack snälla Pocketförlaget för recensionsexemplaret!
Läs mer om boken på Friends hemsida.
/Cecilia

Omslaget
Jag tycker verkligen om omslaget. På baksidan ser man en kille som också sitter med en laptop, och jag antar att det är två av bokens tre huvudpersoner. Jag tycker att det är riktigt snyggt.

Recensioner av andra bloggare:
Bokhora
Bokfreak
Biblioteksbubbel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...