torsdag 5 juli 2012

Böcker att vänta på

Jag älskar att köpa böcker. Jag älskar hur det doftar i bokaffärer, bibliotek, bokantikvariat och i bokavdelningen på en loppmarknad/returmarknad. För ett par år sedan led jag av sjuklig social fobi och torgskräck. Att gå utanför dörren var en pina för mig, och ännu värre att befinna sig i köpcentrum. Men i bokaffärer fann jag ett sällsamt lugn. Där kunde jag gå och läsa på bokryggarna länge utan att ångesten smög sig på mig. Så mamma brukade dumpa mig där och sen kom hon och hämtade mig när hon var färdig med sitt.

Hursomhelst, jag älskar att köpa och äga böcker. Men jag har kommit till insikt med att alla böcker inte är så fantastiska som jag tror att de ska vara. Trots sina 4or och 5or de fått av mina bloggarkollegor eller kompisar. Trots sina vackra, skimrande bokomslag, författarens långa meritlista eller tjusiga boktitlar.
En del böcker vill jag inte äga helt enkelt.
Tyvärr har jag en hel del sånna i min bokhylla. Och jag vet, man kan sälja böcker, skänka bort dom till vänner eller returmarknader. Men jag får inte tillbaka pengarna jag lagt ut på boken, som jag hade kunnat lägga på något bättre (en bättre bok som jag vill behålla t.ex.!)

Så, jag har kommit fram till att jag inte ska rusa till affären så lättvindigt. Jag ska försöka att vara lite mer kritisk även om "alla andra" älskar en bok ;)
Så då är det ju för himla bra att det finns bibliotek!
Jag hade t.ex. tänkt köpa Jag väntar under mossan, men bestämde mig till slut för att låna den istället. Och hur glad är inte jag över det nu?! (Recension kommer upp senare idag!)
Så efter att fina Veronica lärt mig hur jag kan använda minabibliotek.se på bästa sätt kan jag nu reservera böcker och dessutom få dom skickade till mitt lilla bibliotek här på Ålidhem!

Jag väntar på följande böcker nu: 

(Och om de är tillräckligt bra kanske en av deras tvillingar får följa med mig hem nästa gång jag besöker en bokaffär!)

City of Bones (#1 The Mortal Instruments) - Cassandra Clare. Köplats: 3.

Jellicoe Road - Melina Marchetta. Köplats: 1.

The fault in our stars - John Green. Köplats: 3

The magicians - Lev Grossman. Köplats: 1

En man på sin vakt - Terry Pratchett. Köplats: 1

Guards! Guards! (seriebok) - Terry Pratchett. Köplats: 1

Det känns såklart asjobbigt att vara 3a i kön. Eftersom jag vet att varje person få ha boken i typ 1-2 månader. Så det kan dröja till hösten/vintern innan jag får läsa vissa av dom :( Jag får hoppas på det bästa helt enkelt! Att de som är före mig läser snabbt och sen lämnar tillbaka boken. Och att de absolut inte drar över tiden!

Men jag kan avslöja att innan jag kom till insikt med detta hann beställa ett ganska rejält bokpaket från adlibris. Det ska bli levererat i dagarna så antagligen får jag det nån gång nästa vecka! ;)
/Cecilia

1 kommentar:

  1. Cecilia - för din skull håller jag tummarna så att du får hem låneböckerna snart och därmed kan läsa dem. Pärlorna i den högen alltså. Särskilt Jellicoe Road och TFiOS ligger mig varmt om hjärtat, fast City of Bones var ju rätt roande. :') Och jag hoppas att The Magicians är bra - den verkar i alla fall riktigt intressant!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...