onsdag 27 juni 2012

Själlös av Gail Carriger

Titel: Själlös
Originaltitel: Soulless
Serie: The Parasol Protectorate #1
Författare: Gail Carriger
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012  
Genre:  Science Fiction - Steampunk, Romantik
Handling: Att vara Alexia Tarabotti i det viktorianska London är inte det lättaste. För det första har hon ingen själ. För det andra är hon redan tjugofem år och fortfarande ungmö ett faktum som inte blir bättre av att hon är rejält kurvig, frispråkig och värst av allt halv­italienska. Men detta är bara början på Alexias problem. Döda vampyrer, alldeles för stiliga varulvar och hemliga sällskap är snart vardagsmat och frågorna hopar sig: Är hennes själlösa förmågor verkligen en tillgång? Vem är fienden egentligen? Och viktigast av allt: Finns det te?

Helt fantastisk. Jag njöt verkligen av att läsa den här boken. Miljöbeskrivningarna är fantastiska, jag har inte befunnit mig i vår hyreslägenhet på Ålidhem i Umeå när jag läst den här boken, jag har på riktigt befunnit mig i 1800-talets London, iklädd en ytterst modern och obekväm klänning och en tekopp i handen. Ständigt rodnande och nära att svimma av vår hjältinnas fräckhet och mod! Streampunken visar sig i finurliga uppfinningar, lustiga "googles", luftskepp och kugghjul. 
Trots allt detta blir det inte en femma i betyg. Boken är aningens för lättsmält och jag vill gärna ha lite tuggmotstånd. 
Men det är en härlig bok och jag har inte fnissat när jag läst en bok på länge, jag ger Själlös betyget 4/5!
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...