lördag 30 juni 2012

Mitt liv som bok av Paul Desalmand

Titel: Mitt liv som bok
Originaltitel: Le pilon
Författare: Paul Desalmand
Originalspråk: Franska
Utgivningsår: 2012
Genre:  Nutid
Handling: "I Mitt liv som bok får vi följa en bok som berättar om hela sitt långa liv, ända fram till flykten undan papperskvarnen.
Den börjar med några oroliga månader i en kartong som aldrig packas upp i en bokhandel i södra Frankrike. Därefter går färden till Paris där den mirakulöst räddas av en kärleksfull bokhandlare. Snart blir den såld och det riktiga livet börjar. Boken för sedan en rörlig tillvaro - i exil i Iran räddas den i sista sekunden från att brännas på grund av några anstötliga passager. Den följer med en hemlös under Paris icke alls romantiska broar och flyttar sedan in på ett kommunbibliotek dit president Mitterrand skänkte alla sina dedicerade böcker. Ibland blir det riktigt dramatiskt som när ett kärlekspar, ivriga att läsa Boken, skär den mitt itu. Paret skiljs sen åt, men Boken lyckas bli ihoplimmad, och förskönad med en ansiktslyftning - ett nytt omslag! I bokhandlar och på bibliotek för Boken nätterna igenom intressanta samtal med sina kolleger som Anna Karenina och Ett eget rum. Med tilltagande ålder förstår Boken att slutet nalkas. Ska det ändå bli papperstuggen?"

Jag fick den här jättesöta lilla boken i present av Gottfrid. Men tyvärr är jag är besviken. Jag vet inte om det är boken som är tråkig eller jag som är obildad.
Det är mycket namedropping på gamla (många franska) författare och titlar. Jag som ändå läst litteraturhistoria nyligen kände inte igen så många. 
Jag tyckte boken kändes ostrukturerad i handlingen, den börjar "in medias res" (mitt i handlingen" på nästan varje kapitel, och det är mycket prat om olika författare jag inte känner igen.
Jag tror att om jag var en fransk litteraturprofessor eller liknande så skulle jag älska denna bok. Om man har läst titlarna det pratas om och vet vilka författarna är. Då är detta nog en riktigt liten pärla.
Men för mig som obildad, och relativt ointresserad svensk blir det långtråkigt och långdraget.
Jag gillar däremot idén, och om jag inte redan behandlade mina böcker med största respekt skulle jag börja göra det efter att ha läst den här boken.
Men tyvärr kan jag bara ge Mitt liv som bok betyget 1/5.
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...