måndag 25 juni 2012

Fyrväktaren av Jeanette Winterson

Titel: Fyrväktaren
Originaltitel: Lighthousekeeping
Författare: Jeanette Winterson
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2006
Genre: Nutid
Handling: Silver föddes ur slumpen. Hon är resultatet av ett kort möte mellan hennes mor och en tillfälligt strandad sjöman. Efter moderns död beslutar befolkningen i den lilla karga hamnstaden Salt i norra Skottland att hon ska bo hos den blinde fyrvaktaren Pew. Han berättar historier om längtan och rotlöshet. Han berättar om Babel Dark, den präst som på 1800-talet tog sin tillflykt till Salt för att kuva ljuset inom sig. Berättelserna blir en karta som Silver följer. Genom dem undersöker hon de mörka rum som finns i oss alla och de fyrar av ljus som vi ständigt strävar mot. 

Jag hade jättehöga förväntningar på den här boken. Den har blivit rosad och många talar om Jeanette Winterson som en framtida Nobelpristagare. 
Jag håller inte med. 
Jag hade svårt att komma in i berättelsen. Jag tyckte att den var spretig och förvirrande. Precis som när jag läste Jonathan Safran Foers Allt är Upplyst har jag ibland svårt att hänga med i berättelsen. Vem handlar det om just nu? Vem är det som talar nu? Jag tyckte språket hade dåligt flyt.
Däremot är Winterson stundvis väldigt poetisk och jag uppskattar hennes fantasirika utsvävningar.
Men på det hela känns det bara som en helt okej bok så Fyrväktaren får betyget 3/5 av mig. 
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...