söndag 3 juni 2012

Årets äldsta - och gladaste student!

Ni som följt oss vet att jag (Cilla) precis avslutat mina sista kurser på komvux. Och nu har jag äntligen skrapat ihop alla kärnämnen och alla gymnasiepoäng som krävs för att kunna få ut ett samlat betygsdokument. Vilket kan betecknas som examen från gymnasiet = Studenten!

2004. Det året tog mina jämngamla kompisar studenten. Själv mådde jag otroligt dåligt psykiskt under den här perioden och hoppade av gymnasiet redan efter första terminen. Sen dess har jag varit hyfsat bitter varje år när jag sett studentflaken rulla förbi. Hyfsat bitter och extremt avundsjuk. I perioder har det känts som att jag aldrig någonsin kommer bli klar med komvux. Jag har läst på olika orter under 5-6 år. I min hemkommun Järfälla i Stockholm och i Visby. Men det var inte förrän jag flyttade upp till Umeå för två år sedan som jag bestämde mig för att ta tag i det en gång för alla. Jag insåg att det skulle vara omöjligt för mig att läsa in de 1500 poängen som saknades, så jag bestämde mig för att läsa Omvårdnadsprogrammet.
Jag blev färdig undersköterska i julas och den här terminen har jag läst in de kurser och poäng som jag saknat för att bli klar. Och nu. I torsdags. Hade jag min sista lektion på gymnasienivå. Någonsin.
Det känns helt overkligt att jag aldrig mer ska behöva läsa fyra helt olika kurser parallellt.
Framför allt känns det otroligt skönt. Och bra. Fyfan vad jag är bra!
Nu ska jag lämna allt gammalt bakom mig. 
I sommar ska jag jobba som personlig assistent (Tack omvårdnadsprogrammet!) och sen ska jag börja förverkliga mina drömmar! Studenten är bara ett delmål på vägen! :D

Ge aldrig upp!! Även om det känns som du fastnat på ett jobb du inte gillar, eller du inte suttit i skolbänken på flera år och du vet att du borde komplettera lite på komvux. Bara gör't!
Och när du är klar får du ställa till med fest och proppa alla full med socker! Det gjorde jag:

I torsdags plingade det på dörren. Och där stod ett blomsterbud. 
Vackra, rosa blommor från mina käraste tjejer i Stockholm. 
De två har utan tvekan varit mina största stöd och jag hade inte varit där jag är idag utan dom!

Inför festen bakade jag i typ en vecka. Bland annat dessa somriga cupcakes. 
Receptet är från en bakbok från The Hummingbird Bakery. Supergoda!

Min första smörgåstårta, Gottfrids snittar, min första tårta (tack Nettan för hjälpen!) och i bakgrunden skymtar kycklingpajen. Jag bakade även ett gäng små västerbottenspajer och olika kakor.

Jag fick även en jättefin blomma och vas av Gottfrids fina föräldrar. Tack än en gång!

Gammstudentskan själv! :D

De vackra blommorna, givetvis rosa! :D

Jag och min prins(essa)

Jag är jätteglad för alla presenter jag fick, men eftersom detta trots allt är en bokblogg ska jag hålla mig lite till ämnet nu. Av Gottfrid fick jag den fantastiska Wizard of Oz från Penguin Classics Deluxe.Omslaget är designat av en brodös och även om pärmen är i papp så ser det verkligen ut att vara broderad.


Jag fick även ett presentkort hos Adlibris av Gottfrids bror Alexander och hans flickvän Sara.
Vilket resulterade i dessa:


Tack!!

2 kommentarer:

  1. Grattis!!! Och vilka fina böcker det blev! Nice!

    SvaraRadera
  2. George R.R. Martin är definitivt en av mina favoritförfattare och jag har aldrig blivit mer arg på en författare. Han tar ju livet av karaktärer som jag gillar! Det myllrar av människor i böckerna och det som är intressant är att karaktärerna får förändras och de som är onda kan göra goda ting och fast personer är onda och elaka kan man ändå ibland få en viss förståelse för deras handlingar. Det är givetvis också så att goda människor blir elaka och onda på grund av det de råkar ut för. Händelser skadar helt enkelt deras själ vilket medför att tillit och godhet försvinner och hämnd kommer i fokus istället.

    "A song of Ice and Fire" är bokserie att följa som inte kommer att lämna dina händer i första taget. Jon Snow med sin direwolf Ghost är mina favoriter. Sedan finns ju "The Imp" Tyrion Lannister som jag definitivt har ett gott öga till då han tar sig som karaktär och växer som människa genom böckerna.
    /Hälsningar Eva, Svenska B-lärarinna
    P.S. Grattis till Studenten! D.S.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...