måndag 11 juni 2012

Allt är upplyst av Jonathan Safran Foer

Titel: Allt är upplyst
Originaltitel: Everything is Illuminated
Författare: Jonathan Safran Foer
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2002
Genre:
Handling: Den 20-årige ukrainaren Alexander Perchov får i uppdrag att vara översättare åt en ung amerikan vid namn Jonathan Safran Foer. Foer anländer till Lvov med ett gulnat fotografi i handen för att söka efter byn Trachimbrod och den kvinna som räddade hans morfar från nazisterna. I en skruttig bil och med Alex halvblinda farfar som chaufför och dennes övererotiska hund Sammy Davis Junior Junior reser de runt i öde öststatslandskap på jakt efter det förflutna. Berättelsen om denna resa skildras av Alex på en oefterhärmligt bruten engelska som han lärt sig med hjälp av en föråldrad synonymordbok.


Jag vill så otroligt gärna tycka om den här boken. Jag gillar verkligen hans sätt att skriva. Vissa meningar är så poetiska att jag vill sätta upp dom i tavlor på väggen och Alex förvirrade språkbruk får mig att fnissa flera gånger. 
Men det är en svår bok. Åtminstone för mig. Det är 3-4 parallella historier att hålla ordning på och läsaren kastas skoningslöst fram och tillbaka i tid och rum. Stundvis var jag så förvirrad att jag inte visste vem det handlade om för tillfället. Men det är möjligt att jag skulle tycka om boken mer om jag läste om den, för den tog sig till slutet. 
Men trots detta var den aningens släpig och jag drog mig för att lägga mig och läsa. Ville helst lägga undan den, men eftersom jag tyckte så mycket om Extremt högt och otroligt nära och dessutom älskade filmatiseringen av den här boken så ville jag läsa ut den. 
Trots underbara Alexander som växer enormt ger jag boken betyget 2/5


Som sagt har boken gjorts till film. Det här är min favoritscen:




/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...