torsdag 24 maj 2012

Gargoylen av Andrew Davidson

Titel: Gargoylen
Originaltitel: The Gargoyle
Författare: Andrew Davidson
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2008
Genre: Kärlek, Fantasy, Historisk roman
Handling: "Gargoylens berättare kör genom räcket på den mörka landsvägen och ner i en ravin. Han får svåra brännskador av eldsvådan vid olyckan men överlever. Hans liv är dock slut. Han har förvandlats till ett monster. Då uppenbarar sig Marianne Engel, en mystisk och tilldragande kvinna med en magisk förmåga att skulptera gargoyler: groteska stenfigurer av sten. Hon avslöjar för dem att de båda varit älskande en gång för länge sedan, i medeltida Tyskland. Det är bara början på deras sagolika kärlekshistoria, bortom det möjligas gräns."

Den här boken valde tjejerna i min bokcirkel, vilket var bra för jag har velat läsa den ganska länge. Boken är utformad som att den är skriven av den namnlöse huvudpersonen, och ibland riktar han sig direkt till läsaren (vilket jag gillar!).
Jag tyckte boken var aningens seg i början (men glöm inte att jag precis läst ut min nyfavorit Hungerspelstriologin precis innan jag påbörjade den här. Så det var ett svårt utgångsläge för boken!), men ungefär halvvägs lossnade det. Jag bör även lägga till att jag har varit tvungen att avbryta läsningen av den här boken ett par gånger, och läsa böcker för skolan t.ex. så jag har läst första delen av boken från och till sen i slutet av Mars. För när jag väl läste ut Ringaren i Notre-Dame, och jag kunde ägna mig åt den här boken till 100%, så släppte det. Och jag ville inte sluta läsa. Jag hade då ungefär halva boken kvar och ja. Den är underbar. Jag älskar speciellt de parallella kärlekshistorierna som Marianne Engel berättar för vår berättare, och som i slutet vävs samman och får ett samband med deras historia. Väldigt snyggt skrivet. Jag vill absolut läsa om den här boken nångång, och då ska jag låta den komma till sin rätt och inte låta andra böcker komma emellan.

Gargoylen är Andrew Davidsons debutroman, han är född 1969 i Manitoba, Kanada och har en universitetsexamen i engelsk litteratur. Han har även bott och arbetat som engelsklärare i Japan.

Första delen var som sagt aningens seg, men det tog igen sig på slutet så jag ger boken 4/5 i betyg.

/Cecilia

Som jag sagt tidigare älskar jag bokomslag, och väljer gärna bok efter omslag. Men i det här fallet köpte jag just den här för att den var på rea just då. Annars hade jag hellre valt det engelska originalet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...